søndag den 4. oktober 2015

Frans af Assisi - Solsangen

Almægtige, Allerhøjeste gode Herre.
Din er al pris, lov og ære og alle velsignelser.
Dig alene tilhører det, Herre, og intet menneske
er værdigt til at nævne dig.

Lovet være Du, min Herre, med alle dine skabninger,
især hr. broder Sol, som gør dag og skinner på os
hele dagen; og han er smuk og strålende med stor glans,
om Dig, Allerhøjeste, vidner han.

Lovet være Du, min Herre, for søster Måne og stjernerne;
på himmelen har du skabt dem klare og kostelige og skønne.
Lovet være Du, min Herre, for broder vind og for blæsten,
og for skyet vejr og for klart vejr og for alle vejrlig,
gennem hvilke Du giver næring til Dine skabninger.

Lovet være Du, min Herre, for søster vand,
som er meget nyttig og ydmyg og dyrebar og kysk.
Lovet være Du, min Herre, for broder ild, gennem ham oplyses natten;
og han er smuk og munter, kraftig og stærk.
Lovet være Du, min Herre, for vores søster moder jord,
hun nærer os og leder os og frembringer forskellige frugter
og kulørte blomster og urter.

Lovet være Du, min Herre, for dem, der tilgiver for din kærligheds skyld,
og udholder sygdomme og trængsler.
Salig dem, der udholder det i fred,
for af Dig, Allerhøjeste, vil de blive kronede.

Lovet være Du, min Herre, for vores søster den legemlige død,
hende kan intet levende menneske undfly,
Ve dem, der dør i dødssynd;
velsignet dem, hun finder i Din hellige vilje,
for dem kan den anden død ikke skade.
Lov og velsign min Herre, og tak og tjen Ham med stor ydmyghed.









 

For yderligere oplysninger og noter se: "423 helgener i troen og kunsten", 
Erhard Gorys Udgivet af Katolsk Forlag 2012

Ingen kommentarer:

Send en kommentar